fredag 25 november 2016

Dianas julmysterium del 4

I vår grupp på Facebook så hör jag att oron och stressen växer, så jag har bestämt mig för att vi gör del 4 från och med nu till och med måndag (sen kväll). Då möts vi upp igen för montering av vårt projekt.

Nu ska vi se, jag behöver förklara lite före du börjar virka...

Del 4 är lite valfri.... Som du förstår så är det rutor vi virkar. Det finns olika tekniker för att virka ihop dessa rutor. Eftersom jag själv aldrig har provat tekniken "join as you go", så kan jag inte guida dig igenom den. Om det är denna teknik du vill använda, så kan du luta dig tillbaka och hoppa över del 4. Del 4 är nämligen sista varvet på våra rutor. Kanske du nu fick tid över att göra en uppsättning till? =)

För dig som vill sy ihop rutorna, eller virka ihop rutorna med förslagsvis smygmaskor, så ska du nu virka del 4.

Ta fram det garn som du har valt som färg 1 (det är ju rätt mycket kvar på det nystanet ;) ) och virknål 3. Jag själv har valt det gråa paketet till mitt mysterium och då har jag valt färgerna i denna ordning:
Färg 1 vit
Färg 2 silver
Färg 3 charcoal

Du behöver även en sax och en nål.

Ta en av rundlarna från del 3.
Varv 6: Virka 2 luftmaskor och sedan 5 stolpar, luftmaska, stolpe i samma som föregående stolpe. Virka därefter 9 stolpar, luftmaska, stolpe i samma som föregående stolpe varvet runt. Virka så att du har 10 stolpar mellan varje luftmaska. Luftmaskorna ska hamna direkt över föregående varvs luftmaskor.

Klipp av och fäst tråden. Gör nu likadant med de övriga 15 rundlarna. Du ska ha totalt 16 stycken rundlar för att du ska vara färdig med del 4.

På måndag fortsätter vi med del 5 och då behöver du ha alla 16 rundlar klara, för att vara helt i fas. Jag hoppas att ni alla är ok med denna plötsliga ändring, men jag hör att det är många som inte är ikapp och för mig är det viktigt att mysteriet får förbli ett mysterium en liiiiten stund till.

Lycka till och fråga vid frågor.

Kram,
Diana =)