måndag 12 december 2016

Montering Dianas julmysterium

Till skillnad från våra övriga mysterier så kommer jag denna gången gå på det bekväma sättet.... Monteringen av detta mysterium kan bli lite si och så om jag inte får lov att visa bilder... SÅ, jag ber om ursäkt till den som hade förväntat sig ett extremt pyssel och att få följa en krånglig skriftlig förklaring...  

Har du valt vilken teknik du ska använda för monteringen? Annars är det hög tid nu. Denna gången valde jag att sy ihop mina rutor enbart genom de bakre maskbågarna. När jag kom till luftmaskbågen så drog jag åt lite extra, men se till så att allt blir platt och inte bucklar sig. 

Jag blev väldigt nöjd med det släta resultatet. Jag har sytt ihop mitt projekt med färg 1, dvs den färgen som jag har på det yttersta varvet på hexagonen. Du väljer så klart själv vilken färg och teknik du vill använda dig av. Det kan ju bli precis lika snyggt med en kontrasterande färg. 

Idag behöver du 9 av dina hexagoner (jag ska sluta kalla dem för rutor nu...). Du ska lägga dem som på bilden (bild 1), fast upp och ner – det är baksidan som du ska sy ihop dem på. Du kommer att få jobba runt och runt till alla 9 hexagoner är ihopsydda till en enda bit. När du har gjort det ska du vika dem på mitten och sy ihop hexagonerna även på kortsidan (bild 2). 

Diana Ritzén Bild 1 (snedställd bild, men spelar ingen roll för ihopvirkningen)
Diana Ritzéns foto.

Diana Ritzén Bild 2 (vik på mitten och virka ihop)

Diana Ritzén Extrabild: Sy ihop i de bakre luftmaskbågarna.

Sy ihop från avigan och vräng rätt 🎅

Virka en krok och sätt fast mitt bak. Dekorera om du vill. Klaaaar!