torsdag 12 januari 2017

1. Introduktion och del A

Varmt välkommen till första delen av mitt virkmysterium. Jag hoppas att vi kommer att ha några trevliga veckor tillsammans framför oss. Enligt schemat kommer jag att släppa en ny del ungefär var 3-4 dag. Vissa delar av mönstret är större än andra och då har jag valt att dela upp det i mindre delar som jag släpper efter varandra. 

Det finns såklart möjlighet att fråga om hjälp genom att skicka PM till mig på facebook – Lisa Thörne – eller till Diana. Jag har även min fantastiska svägerska och kreativa själsfrände Jenny Thörne som testvirkat mönstret och ställer upp och hjälper till att svara på frågor. Om du inte har Facebook kan du nå mig på lillapyssling[at]gmail.com. Då vi har barn och jobb kommer de flesta frågor att besvaras kvällstid. Jag hoppas att ni har förståelse för det!

Garnpaketen som vi satte ihop med hjälp av Camilla finns i två färgskalor, en blå och en lila. Därav finns det olika färgangivelser i mönstret. På vissa ställen står det jeansblå/lila. Du använder då den färgskala du valt. De små nystana benämner jag Candyblå och Candylila för att du ska se skillnad mot de stora nystana. Jag har försökt skriva en liten introduktionstext till varje ny del av mönstret där jag förklarar vilka färger och tekniker jag använder. Monteringsanvisningar följer i de flesta fall med i mönstret, när några delar är redo att monteras. Men i några fall kommer det att komma som en bildtråd i facebookgruppen (en del saker är nämligen oerhört klurigt att försöka beskriva i text).

Stort lycka till!
Nu kör vi hörrni!! :)

Förkortningar 

Magisk cirkel – det finns många bra instruktionsvideos på internet
m - maska
lm - luftmaska
sm - smygmaska
fm - fastmaska
hst - halvstolpe
st - stolpe
2i1 – två fastmaskor (fm) i samma maska. En ökning.
2i1 med st – två stolpar i samma maska. En ökning.
3i1 – tre fastmaskor (fm) i samma maska. En ökning.
2till1 – nästa två maskor virkas ihop. En minskning.
2st tills – nästa två maskor virkas ihop med hjälp av stolpar. En minskning.
2hst tills – nästa två maskor virkas ihop med hjälp av halvstolpar. En minskning.

*...* upprepa det som står inom stjärnorna så många gånger som anges efteråt.

Antalet inom [ ] anger hur många maskor det blivit totalt på varvet.

OM MÖNSTRET

Virka i spiral vs virka i avslutande varv:

Jag har i det här mönstret valt att använda olika tekniker i olika delar. I vissa delar tycker jag att det blir snyggast att inte ha någon skarv och då virkar jag i spiral, medan jag i andra delar har valt att ha skarven där för att jag tycker att färgbytet blir snyggare med avslutande varv. Till stor del handlar det om en smaksak och vad man känner sig bekväm med tycker jag, så du kan göra precis som du vill! Jag har försökt skriva ut i introduktionen till varje del vilken teknik jag använt. 

VIKTIGT! Om du väljer att virka i spiral, var noga med att märka ut "skarven" (till exempel genom att låta en bit garn i annan färg markera varje nytt varv eller genom att sätta markörer) så att du kan gå tillbaka och räkna varv och maskor när det är dags för montering.

DEL A

Del A består av del A1 och del A2 som under arbetets gång virkas samman. Hela del A virkas med fastmaskor och beige garn. Gör två identiska del A! Jag har valt att virka denna del i spiral så att det inte finns någon synlig skarv.

DEL A1
1) Börja med en magisk cirkel med 6m.
2) 2i1 x6 [12]
3-5) 12fm i 3 varv
Klipp av garnet och lämna en liten svans. Dra i öglan så att delen avslutas.

DEL A2 
1) Börja med en magisk cirkel med 6m.
2) 2i1 x6 [12]
3) *fm, 2i1* x6 [18]
4) *2fm, 2i1* x6 [24]
5) *3fm, 2i1* x6 [30]
6) *4fm, 2i1* x6 [36]
7-10) 36fm i 4 varv
11) *4fm, 2till1* x6 [30]
12) 8fm, lägg del A1 intill, närmast dig, räta mot räta mot del A2. Virka genom både den lilla delen, A1, och stora delen, A2, nästa 5maskor (det spelar ingen roll var i A1 du startar). Fortsätt varvet i del A2, 17fm [30]
13) *2fm,  2till1* x2, fortsätt virka i del A1 (den del som sticker ut) *2fm, 2till1* x2, fm. Fortsätt virka i stora delen, A2, fm, 2till1, *2fm, 2till1* x3, 2fm [26]
14-17) 26fm i 4 varv
Börja fylla delen med stoppning redan här.
18) *3fm, 2till1* x5, fm [21]
19-49) 21fm i 31 varv
50) *2fm, 2till1* x5, fm [16]
51) *fm, 2till1* x5, fm [11]

Klipp av garnet och lämna en lång svans till montering. Fyll resten av delen med stoppning. Jag har valt att inte stoppa denna del så hårt utan ha den ganska lös. Gör 2 stycken del A.

Stort LYCKA TILL med första delen av mitt mysterie!

Kram Lisa