onsdag 18 januari 2017

3. B2-B3 Lilla Pyssling Design Mysterievirkning

DEL B2
Virka den här delen med vitt garn och fm. Jag valde att virka i spiral.

1) Starta med en magisk cirkel med 6m.
2) 2i1 x6 [12]
3) *fm, 2i1* x6 [18]
4) *2fm, 2i1* x6 [24]
5) *3fm, 2i1* x6 [30]
6) *4fm, 2i1* x6 [36]
7-8) 36fm i 2varv
Klipp av men lämna en lång bit garn, som en svans, till montering.

DEL B3
Den här delen virkas i ljusrosa i en blandning av fm och stolpar. Jag valde att virka i avslutande varv.

1) Starta med en magisk cirkel med 6m
2) *2i1, fm* x3 [9]
3) fm, 2i1, *2fm, 2i1* x2, fm [12]
4) i bakre maskbågarna, hst, 6st, hst, 4fm [12]
Klipp av men lämna en bit garn, som en svans, till montering.

MONTERING 

Börja med att montera fast del B3 på del B2. Del B2 har inget speciellt upp eller ner så den kan du lägga hur som helst. Del B3 har en form av en triangel och spetsen (där det är enkla fastmaskor i slutvarvet, alltså inte sidan med stolpar) ska sys fast i mitten av del B2. Sy sedan fast resten av del B3 så att långsidan med stolpar sys fast längs med ovansidan av varv 4 på del B2. Fyll del B3 med lite stoppning innan du syr de sista stygnen. Fäst.

Nu ska B2 monteras på B1 mellan varv 26 och 38 på rakt motsatt sida som skarven/varvbrytningen. Lägg del B2 på B1 så att del B3 hamnar närmast varv 26. (Kontrollera även att del B2 ser ut att sitta symmetriskt i förhållande till de markeringar du gjorde i del B1 under varv 24 och 27.) Sy fast del B2 och fyll delen innan du syr sista stygnen, men använd inte så mycket stoppning. 

Ta till sist den vita garnänden som du syr med och lägg ett litet stygn runt varv 5 på del B2, på motsatt sida av mitten som del B3 sitter, och rakt ner i B1 och dra åt (det blir vitt mot vitt så det syns inte utan ska bara skapa form). 

Ta en bit rosa garn och lägg ett långt stygn från mitten av del B2 till efter varv 5 på motsatt sida som del B3 sitter, alltså rakt över det lilla stygn du just lagt med vitt, så att det pekar rakt mot hålet i del B1:s slut.

Pust! Jag hoppas att jag lyckats förklara så att det går att följa. Annars, tveka inte att höra av dig på PM på Facebook eller på mail så försöker jag formulera tydligare eller hjälpa till med någon bild. Jag tänker att några bilder på de sista detaljerna, stygnen, kommer att dyka upp i slutet av mysteriet, i mars, så du kan även välja att avvakta och ta hjälp av bilderna i slutskedet. Den här monteringen är inget som påverkar resterande delar i projektet. :)