söndag 22 januari 2017

4. Del C1 - Lilla Pyssling Design Mysterievirkning

Del C görs i två exemplar som är spegelvända. Jag kallar dem CV (C Vänster) och CH (C Höger). Endast del C1 skiljer sig. Del C2 och C3 ser likadana ut för både höger och vänster så därför görs dubbletter av dem. Du kan välja att virka med avslutande varv eller i spiral. Du kommer att använda vitt, svart (Candy), ljusblått (Candy) och mörkgrått (Candy) garn till den här delen av mysteriet. Del C2 och C3 samt monteringsanvisning släpps under namnet 5.C2-C3 den 22 januari.

DEL C1 - CV
Denna del startar med vitt garn och avslutas med en detalj i mörkgrått. Det mörkgrå garnet har jag valt att dela på mitten för att få ett tunnare garn. Jag fortsätter dock med samma virknål.

1) Gör en magisk cirkel med 6fm i vitt garn
2) 2i1 x6 [12]
3) *fm, 2i1* x2, fm, (hst, st) i nästa maska, st, 2 st i nästa maska, [12] avsluta med en sm i nästa maska. 3e varvet avslutas alltså innan man är tillbaka till början.
Klipp av det vita garnet.
Starta med mörkgrå i första maskan från varv 3 
4) *2fm, 2i1* x3, fm, hst, 2 st i nästa maska [16]
Klipp av det grå garnet med minst 15cm till godo. Låt resten av garnet hänga som en svans inför monteringen

DEL C1 – CH
Denna del startar med vitt garn och avslutas med en detalj i mörkgrått. Samma sak här, jag använder andra delen av det delade grå garnet.

1) Gör en magisk cirkel med 6fm med vitt garn
2) 2i1 x6 [12]
3) 2st i samma m, st, (st, hst) i nästa m, *fm, 2i1* x2, fm, [12] avsluta med en sm i nästa maska. 3e varvet avslutas alltså innan man är tillbaka till början.
Klipp av det vita garnet.

Starta med mörkgrå i första maskan från varv 3 
4) 2st i samma m, hst, fm, *2i1, 2fm* x3 [16]
Klipp av det grå garnet med minst 15cm till godo. Låt resten av garnet hänga som en svans inför monteringen.