torsdag 16 februari 2017

12. Del F1 & F2 - Lilla Pyssling Design Mysterievirkning

Denna del virkas övervägande i det jeansblå/lila garnet. Jag skriver ut när det ska kompletteras med det candyblå/candylila garnet. Del F består av flera delmoment. Vi börjar med F1 och F2, två identiska delar som virkas ihop under arbetets gång. I slutet delas del F upp i FF och FB och det hela kompletteras med delarna F3, F4 och F5. Jag har valt att virka denna del med avslutande varv, där varje varv inleds med en lm och avslutas med en sm i varvets första m. Del FF, FB, F3, F4 och F5 virkas i rader istället för varv och arbetet vänds därför efter varje rad. Mönstret till del F har delats upp och kommer att släppas i fem omgångar, se schemat.

DEL F1 & F2
Starta med jeansblått/lila garn. I de här delarna virkas alla varv i bakre maskbågarna för att skapa struktur. Du kan välja att hoppa över det och göra alla varv med vanliga fm om du vill. :)

Gör en kedja med 50m. Gör en sm i första maskan i kedjan så att du skapar en ring.
1-15) 50 fm i 15 varv
16) *9fm, 2i1* x5 [55]
17) *10fm, 2i1* x5 [60]

Klipp av garnet, lämna en liten svans och gör en likadan del till. Klipp inte av garnet när du är klar med andra delen, vi fortsätter virka där.

När du har två delar:
Vänd arbetet och gör 8sm tillbaka, från avigsidan. Vänd arbetet igen. Lägg del F1 intill, närmast dig, räta mot räta med del F2, och stick ner virknålen från avigsidan i den 8e maskan i del F1 och rakt in i del F2 under 8e smygmaskan. Gör en fm. Virka sen 15fm till, åt rätt håll, rakt genom de båda delarna. Du virkar alltså ihop de två delarna med totalt 16 maskor. (Jag väljer att virka i maskorna under de 8 smygmaskorna i del F2 eftersom det är lite hårdare att virka i smygmaskorna.) Skarvarna ligger nu mot varandra och lika många fm på varje sida om skarvarna. Kontrollräkna så att du har 44 maskor fritt på varje del nu.

18) Fortsätt virka från rätsidan i del F2. Virka fortfarande i bakre maskbågarna om du väljer att virka med struktur. Gör 2i1 i första och andra maskan, sedan 41fm tills du är en maska från hoppet mellan delarna. Virka 2i1 i vardera maskorna på båda sidor om skarven där delarna virkats samman. Fortsätt virka i del F1. 41fm, "2i1" x2 [94]
19) *fm, 2i1* x9 , 24fm, *2till1* x5, 24fm, *2i1, fm* x9 [107]
20-25) 107 fm i 6 varv
26) (om du virkar med avslutande varv: starta med 3lm istället för en, räknas som första st. Därefter 14st, så att du totalt får de 15 som står härnäst) 15st, 10hst, 57fm, 10hst, 15st [107]
27-28) 107fm i 2 varv
Klipp av och fäst.