torsdag 16 februari 2017

13. Del FF - Lilla Pyssling Design Mysterievirkning

Fortsätt med jeansblått/lila garn. Den här delen virkas i rader där varje rad startar med en lm och man vänder arbetet efter avslutat rad. Från och med nu virkar vi vanliga fastmaskor (alltså INTE i bakre maskbågarna längre)

29) Starta i 31e maskan i varv 28. 47fm. Vänd arbetet.
30-36) 47fm i 7 rader. Vänd arbetet efter varje rad.
Nästa rad virkas i candyblått/candylila. Du ska nu vara på rätsidan av arbetet.
37) Stick ner virknålen i första maskan, fäst garnet och gör sen 5lm. Gör en hst i samma maska. Kontrollera så att en av dina knappar går att föra igenom denna luftmaskbåge, annars gör du om bågen och adderar fler luftmaskor så att det passar till din knapp!! Fortsätt hela raden med hst. Totalt 47hst. Avsluta med att göra ännu en luftmaskbåge med  5lm, eller det antal som passar till din knapp, sm i sista maskan från föregående rad och fäst garnet.

Börja nu räkna från första halvstolpen i varv 37 och stick ner virknålen i 10e maskans bakre maskbåge. 
38) dra igenom det jeansblå/lila garnet och gör en fm för att fästa. Fortsätt med 27fm i jeansblått/lila garn i bakre maskbågarna. [28] Vänd arbetet. 
39) 28fm från avigsidan (vanliga fm, ej i bakre maskbågarna)
40) 5fm, 2till1, 14fm, 2till1, 5fm [26] Vänd arbetet.
41) 26fm från avigsidan, vänd arbetet.
42) 5fm, 2till1, 12fm, 2till1, 5fm [24] Vänd arbetet.
43) 24fm från avigsidan, vänd arbetet
44) 5fm, 2till1, 10fm, 2till1, 5fm [22] Vänd arbetet.
45) 22fm från avigsidan, vänd arbetet
46) 5fm, 2till1, 8fm, 2till1, 5fm [20] Vänd arbetet.
47-49) 20fm i 3 rader, vänd arbetet efter varje rad.
Nästa rad virkas i candyblått/candylila garn. Du ska nu vara på rätsidan.
50) 20hst (vanliga hst, ej i bakre maskbågen)
Fäst.