torsdag 23 februari 2017

16. Del F4-F5 - Lilla Pyssling Design Mysterievirkning

DEL F4

Denna del virkas i jeansblått/lila garn. Virkas med fm i rader där varje rad startar med en lm och arbetet vänds efter avslutad rad.

Gör en  kedja med 8lm.
1) Starta i andra maskan från virknålen. Gör 7fm. [7] Vänd arbetet.
2) 2i1, 5fm, 2i1. [9] Vänd arbetet.
3) 2i1, 7fm, 2i1 [11] Vänd arbetet.
4) 2i1, 9fm, 2i1 [13] Vänd arbetet.
5) 2i1, 11fm, 2i1 [15] Vänd arbetet.
6-7) 15fm i 2varv
Lämna svans till montering.

MONTERING

Lägg delen så att rad 8 på del F4 ligger centrerat ovanpå rad 47 i del FF. Sy med hjälp av garnändssvansen fast del F4 längs hela den "rundade" kanten (lämna alltså öppet längs rad 8 i F4) Ta nu det candyblå/candylila garnet och brodera små stygn ett par millimeter in från den kant du just sytt fast. Tänk små stygn som på en trasdocka, alltså stygn med lite mellanrum mellan. Brodyren är en detalj och det räcker att du broderar genom del F4. Du behöver alltså inte rakt genom del FF också. Bilder kommer att dyka upp i bildmonteringstråd i facebookgruppen senare så avvakta om du känner dig osäker på brodyren. :) 

Fäst alla garnändarna

DEL F5

Denna del virkas med jeansblått/lila garn

Gör en kedja med 11lm.

1) Starta i andra maskan från virknålen. Gör 10fm. [10] Vänd arbetet.
2) 10fm. Vänd arbetet.
3) 2i1, 8fm, 2i1 [12] Vänd arbetet.
4) 12fm. Vänd arbetet.
5) 2i1, 10fm, 2i1 [14] Vänd arbetet.
6) 14fm. Vänd arbetet.
7) 2i1, 12fm, 2i1 [16] Vänd arbetet.
8-15) 16fm i 8 rader
Spara en lång garnändssvans till montering.

MONTERING

Lägg del F5 så att rad 15 ligger längs med rad 33 på del FB, centrerat på högra sidan. Alltså mellan starten av rad 33 och det hål som bildades mitt i del FB. Sy med hjälp av garnändssvansen fast del F5 så att alla sidor utom den som går längs med rad 33 sitter fast. Ta det candyblå/candylila garnet och brodera små stygn några millimeter in från kanten längs med hela de hopsydda sidorna, precis som i monteringen av del F4. Bilder kommer i bildmonteringstråd i facebookgruppen senare.