torsdag 16 februari 2017

9. Del E3 - Lilla Pyssling Design Mysterievirkning

Delen virkas i vitt garn med fm och jag valde att virka delen i spiral. 

1) Gör en magisk cirkel med 6m
2) 2i1x6 [12]
3) 2i1, *fm, 2i1* x5, fm [18]
4) *2fm, 2i1* x6 [24]
5) fm, 2i1, *3fm, 2i1* x5, 2fm [30]
6-9) 30fm i 4varv
10) *3fm, 2till1* x6 [24]
11) fm, 2till1, *2fm, 2till1* x5, fm [18]
12) *fm, 2till1* x6 [12]
Klipp av garnet så att du har en garnsvans kvar att montera med och dra sen i öglan så att du fäster.

MONTERING DEL E3:
Sätt knappnålar eller markörer i följande fyra maskor i del E och sy sedan fast del E3 mellan dem. Varv 62 m 2, varv 61 skarven m 3 och 97, varv 59 m 2. Fyll del E3 innan du syr fast de sista stygnen. Fäst. 

MONTERING DEL A & DEL E:
Klipp till en ståltråd ca 60cm lång. Vik på mitten och forma sedan så att tråden ligger dubbel största delen genom del A. Fäst änden av ståltråden med eltejp så att det skapats en "bubbla" av tråden. För andra änden av ståltråden genom del E ovanför varv 86 (varvet där du virkat "7fm, 2till1" x5) rakt genom så att du har mitten av ståltråden mitt inne i del E. Vik ståltråden på andra sidan och fäst med eltejp så att det skapas en "bubbla" på den sidan också. Trä båda del A över varsin "bubbla" och sy fast delarna i del E där ståltråden går igenom. 

MONTERING DEL B & DEL E:
Del B ska nu monteras ihop med del E. Ta två bitar beige garn, vardera ca 50 cm långa. Ta en nål med ena garnbiten och stick ner i mitten/starten av del B, genom delen och ut genom det öppna hålet. Stick den nu rakt genom del E i varv 93, in i maska 11 och ut genom 23. Stick den sedan genom den öppna hålet i del B och ut genom en av maskorna i varv 1 i del B. Ta den andra garnbiten och gör samma sak igen men in genom maska 5 och ut genom 17 i del E varv 93. Nu har du fyra garnändar som kommer ut ur starten på del B. Dra i garnändarna och för ner del B över del E. Du kan behöva skruva lite för att få delarna på plats. Du kan även behöva justera mängden stoppning i del B. Dra åt och knyt samman garnändarna så att det sitter fast. Ta hjälp av nålen och stick ner garnändarna i del B så att de inte syns.

Stort lycka till!