lördag 25 mars 2017

Mysterievirkning Spa & Skönhet DEL 6

Hej Allihopa och Hej Lördag!!

Vilket fantastiskt väder vi har idag, suttit ute och solat och virkat, helt underbart. Vet inte hur ni har det men här på västkusten är det väldigt fint väder. 

Men idag skall vi fortsätta på förra delens arbete och detta är del 2/2.

Nu börjar vi!

  • Nu skall ni virka 1 fm- kant runt hela arbetet så den blir fin och stadig. Antingen kan ni fortsätta med samma garn som ni virkade arbetet med eller ta en avvikande färg som ni kanske har kvar från tidigare. . När ni virkat runt så fäster ni garnet och klipper trådarna.

  • Detta har ni nog förstått kommer att bli en ögonmask och ni kan dekorera masken med blommor, stjärnor eller vad ni vill,  men här kommer ett mönster på ett par trötta ögon. Dessa är virkade som halv cirkel.

Dessa gör ni i samma dubbla garn som ni gjorde ögonmasken och virknål nr 4

Gör en magisk ring, och virka 4 fm i ringen, 1 lm och vänd
·         2 fm i varje maska, 1 lm = 8 fm
·         *1 fm, 2 fm i nästa*, upprepa detta  varvet ut = 12 fm
·         *2 fm, 2 fm i nästa* upprepa detta varvet ut = 16 fm
·         * 3 fm, 2 fm i nästa* upprepa detta varvet ut = 20 fm.

  • ·         Avsluta med att fästa trådarna ordentligt  och klipp av stumparna.
  • ·         Nu virkar ni ytterligare 1 till.
  •        Sy nu fast ögonlockarna på masken. Det skall vara som om det blundar och då skall den raka kanten på ögonlocken vara längst ner. 
  •       Ta nu nån avvikande garnfärg vad som helst och sy ögonfransar längst ner, som om man sover. 
  •       Ta resåren och testa dig fram så masken sitter bra på och sy eller knyt fast den i ändarna av masken. 

     Då var denna delen av mysteriet färdigt

      Nästa del kommer ut den 27 mars 

     Önskar er en trevlig helg

     Hälsningar  Camilla