tisdag 4 april 2017

Det välgörande påskmysteriet Del 2

Det välgörande påskmysteriet – del 2 – 4 april

Välkomna!

Då var det dags för del 2 och ni undrar säkert vad detta skall bli?  vad som är upp och ner? Men det är lugnt! Allt jag sett på bilder som har skickats med PM har varit rätt, men kanske inte i era ögon så klart!!…för det är ju ett mysterium.
Jag låter infon som står nedan att följa med i varje mysteriedel ifall man glömmer bort nått så behöver ni inte leta upp infon.

Bra att veta:
Eftersom mysteriet skall vara klart före påsk så kommer det bli intensiva dagar emellanåt, men jag vet att ni grejar detta. Först är det lite info nedan jag vill att ni läser innan vi startar.
Så här ser schemat ut: 1 april startar vi, 4, 6, 7, 8, 9, 10, och 12 april. 14 april lägger jag ut en bildtråd där ni sedan kan visa era alster.

Här kommer först en liten materiallista:
  • ·         3 st Lisa från Svarta Fåret el liknande garn så att du kan virka i dubbelt garn eller använda          virknål nr 4 så arbetet blir lite styvt.
  • ·         1 st Lisa i en avvikande färg
  • ·         Virknål nr 4, men även (nr 2.5-3 inte båda men någon av dem)
  • ·         Markör underlättar
  • ·         Candy garn för dekoration
  • ·         Lite annan dekoration som man har hemma som kan sys fast
  • ·         En handfull med vadd, fyllning el liknande
  • ·         2 st säkerhetsögon eller svarta pärlor att sy fast
  • ·         3-5 knappar
  • ·         Sax, tråd, nål, måttband och massor av glädje och humor

  •  lite info om förkortningar m.m
  •  
  • ·         3 nystan Lisa av samma färg = Färg 1
  • ·         1 nystan lisa i avvikande färg = Färg 2
  • ·         Virknål nr 4 och även en nr 3 eller 2,5 för lite mindre virkning i slutet av mysteriet.
  • ·         Virkas med dubbelt Lisa garn el liknande.
  • ·         2fm i 1fm = ökning
  • ·         2 fm tillsammans (tills) = minskning
  • ·         Varje varv börjar med 1 lm
  • -------------------------------------------------------------------------------------------------------------

NU STARTAR VI DEL 2
Ni skall virka med Färg 1 (den ni virkade med i del 1)
Virkas i dubbelt garn och i och med virknål nr 4
Nu har ni bara 1 nystan kvar av Färg 1 och då drar ni ur garnet från mitten av nystanet och det främre och på så vis får ni dubbelt garn.
Arbetet virkas runt - runt
Virka 4 lm slut dem till en ring med 1 sm i 1:a lm. 
VARV 1 Virka 6 fm om ringen.
VARV 2: Virka 2 fm i varje fm = 12 fm.
VARV 3: * 2 fm i första fm, 1 fm i nästa fm *, upprepa *-* v runt = 18 fm.
VARV 4: * 2 fm i första fm, 1 fm i var och en av de nästa 2 fm *, upprepa *-* v runt = 24 fm.
VARV 5: * 2 fm i första fm, 1 fm i var och en av de nästa 3 fm *, upprepa *-* v runt = 30 fm.
VARV 6: * 2 fm i första fm, 1 fm i var och en av de nästa 4 fm *, upprepa *-* v runt = 36 fm.
VARV 7: * 2 fm i första fm, 1 fm i var och en av de nästa 5 fm *, upprepa *-* v runt = 42 fm.
VARV 8: * 2 fm i första fm, 1 fm i var och en av de nästa 6 fm *, upprepa *-* v runt = 48 fm. 
VARV 9-14: Fortsätt att virka 1 fm mer mellan ökningarna = 84 fm på sista v. Arbetet skall mäter ca 17 cm i diameter.
Om ni känner er osäkra så kan ni ta arbetet ni gjorde i (Del 1)och vira runt den på den runda delen (del 2) och se om det passar runt, för det kan ju vara så att man virkar olika och då blir den ena delen större än den andra, men kolla så omkretsen är det samma och då kanske får justera med att ta bort 1 varv på den runda delen
Klipp av och fäst tråden. Lycka till och så hörs vi igen den 6 April
Hälsningar Camilla Jirasek