torsdag 6 april 2017

Det välgörande påskmysteriet Del 3 - 6 april

Det välgörande påskmysteriet – del 3 – 6 april

Välkomna till del 3 i Det välgörande påskmysteriet

Jag har förstått att några har mycket garn kvar av färg 1 som användes i
Del 1 och 2, medans för andra har det gått åt en heldel garn.

Detta kan ju bero lite på hur hårt/löst man virkar och det är inte kört för detta utan då improviserar vi så gott det går. Mer info får ni här nedan innan start.
Nu kommer det att släppas 1 mönster varje dag ett tag, men då är delarna mindre så att ni hinner med.

Bra att veta:
Eftersom mysteriet skall vara klart före påsk så kommer det bli intensiva dagar emellanåt, men jag 
vet att ni grejar detta. Först är det lite info nedan jag vill att ni läser innan vi startar.

Så här ser schemat ut: 1 april startar vi, 4, 6, 7, 8, 9, 10, och 12 april. 14 april lägger jag ut en bildtråd där ni sedan kan visa era alster.

Här kommer först en liten materiallista:

  • ·         3 st Lisa från Svarta Fåret el liknande garn så att du kan virka i dubbelt garn eller använda virknål nr 4 så arbetet blir lite styvt.
  • ·         1 st Lisa i en avvikande färg
  • ·         Virknål nr 4, men även (nr 2.5-3 inte båda men någon av dem)
  • ·         Markör underlättar
  • ·         Candy garn för dekoration
  • ·         Lite annan dekoration som man har hemma som kan sys fast
  • ·         En handfull med vadd, fyllning el liknande
  • ·         2 st säkerhetsögon eller svarta pärlor att sy fast
  • ·         3-5 knappar
  • ·         Sax, tråd, nål, måttband och massor av glädje och humor
     Lite info om förkortningar m.m
  •  ·         3 nystan Lisa av samma färg = Färg 1
  • ·         1 nystan lisa i avvikande färg = Färg 2
  • ·         Virknål nr 4 och även en nr 3 eller 2,5 för lite mindre virkning i slutet av mysteriet.
  • ·         Virkas med dubbelt Lisa garn el liknande.
  • ·         2fm i 1fm = ökning
  • ·         2 fm tillsammans (tills) = minskning
  • ·         Varje varv börjar med 1 lm om inget annat står

·          
Nu startar vi! 

Idag skall ni virka i samma garn som Del 1 och 2. Är det så att ni har väldigt lite kvar så får ni ta Färg nr 2, men börja först och testa för det är inte så mycket garn som går åt till detta.
Ni kan även dela upp resterande garn på 2 och och virka så mycket ni kan, och skulle det fattas så får ni avsluta med med Färg 2.

Virka 2 stycken
Arbetet skall virkas i dubbelt garn och virknål nr 4 och med färg 1 eller 2
Ni skall virka arbetet fram och tillbaka.
Virka 4  lm (inkl 1 lm att vända med) med nål 4
VARV 1: Virka 1 fm i 2:a lm från nålen, 1 fm i var och en av de nästa 2 fm = 3 fm. Vänd.
VARV 2: Virka 1 fm i varje fm. Vänd.
VARV 3: 2 fm i första fm, 1 fm i nästa fm, 2 fm i nästa fm = 5 fm. Vänd.
VARV 4: 1 fm i varje fm. Vänd.
VARV 5: 2 fm i första fm, 1 fm i var och en av de nästa 3 fm, 2 fm i nästa fm = 7 fm. Vänd.
Sedan virkas 1 fm i varje fm tills arb mäter ca 13-15 cm.
Nu skall det minskas: 
VARV 1: Virka 2 fm tills, 1 fm i var och en av de nästa 3 fm, 2 fm tills = 5 fm. Vänd.
VARV 2: Virka 1 fm i varje fm. Vänd.
VARV 3: Virka 2 fm tills, 1 fm i nästa fm, 2 fm tills = 3 fm. Vänd.
VARV 4: Virka 1 fm i varje fm. Klipp av och fäst tråden.
Virka 1 till på samma sätt.

Nästa del kommer den 7 april

Lycka till
Kram Camilla