fredag 7 april 2017

Det välgörande påskmysteriet Del 4 - 7 april

Det välgörande påskmysteriet – del 4 – 7 april

Välkomna till del 4 i Det välgörande påskmysteriet

Bra att veta:

Eftersom mysteriet skall vara klart före påsk så kommer det bli intensiva dagar emellanåt, men jag vet att ni grejar detta. Först är det lite info nedan jag vill att ni läser innan vi startar.
Så här ser schemat ut: 1 april startar vi, 4, 6, 7, 8, 9, 10, och 12 april. 14 april lägger jag ut en bildtråd där ni sedan kan visa era alster.

Här kommer först en liten materiallista:

  • ·         3 st Lisa från Svarta Fåret el liknande garn så att du kan virka i dubbelt garn eller använda virknål nr 4 så arbetet blir lite styvt.
  • ·         1 st Lisa i en avvikande färg
  • ·         Virknål nr 4, men även (nr 2.5-3 inte båda men någon av dem)
  • ·         Markör underlättar
  • ·         Candy garn för dekoration
  • ·         Lite annan dekoration som man har hemma som kan sys fast
  • ·         En handfull med vadd, fyllning el liknande
  • ·         2 st säkerhetsögon eller svarta pärlor att sy fast
  • ·         3-5 knappar
  • ·         Sax, tråd, nål, måttband och massor av glädje och humor

Lite info om förkortningar m.m
·         3 nystan Lisa av samma färg = Färg 1
·         1 nystan lisa i avvikande färg = Färg 2
·         Virknål nr 4 och även en nr 3 eller 2,5 för lite mindre virkning i slutet av mysteriet.
·         Virkas med dubbelt Lisa garn el liknande.
  • ·         2fm i 1fm = ökning
  • ·         2 fm tillsammans (tills) = minskning

·         Varje varv börjar med 1 lm
·          
Nu startar vi!

  • ·         Idag skall vi använda Färg 2 och virknål nr 4.
  • ·         Ni skall använda dubbel tråd även här och då får ni ta ut garnet från mitten och den längst fram.
  • ·         Arbetet skall virkas runt, runt .
  • ·         Virka 6 lm och slut dem till en ring med 1 sm i 1:a lm.
  • ·         Virka 1 fm i varje lm = 6 fm och sedan virkar ni runt runt tills arbetet mäter
  •               20 cm.  
  • ·         Sedan virkas det 1 v där det ökas 4 fm jämnt fördelat = 10 fm.
  • ·         Virka 1 v utan ökning,
  • ·         Virka 1 v där det ökas 4 fm jämnt fördelat = 14 fm.
  • ·         Virka 1 v utan ökning.
  • ·         Klipp av tråden – Platta till den breda sidan och sy ihop den så den blir platt
  • ·         Virka 1 till på samma sätt. 

Då var denna del klar och nästa kommer den 8 april
Önskar er alla en fin dag
Kram Camilla