lördag 8 april 2017

Det välgörande påskmysteriet Del 5 - 8 april

Det välgörande påskmysteriet – del 5 – 8 april

Välkomna till del 5 i Det välgörande påskmysteriet

Idag skall det ske lite montering av det vi har virkat. Jag tror ni förstår vad det skall bli, men jag skriver det här ändå för att ni skall kunna förstå vad vi har virkat och kunna montera och anpassa arbetet på bästa sätt.

Det är en vinhöna ni har gjort, ja! Eller en höna för bag in box 2-3 liter. Så klart behöver det inte vara vin, det kan vara till olika drycker som säljs i bag in box som alkoholfritt till vanlig dricka.
Som en medlem skrev ” det är inte det vackraste jag gjort” Nej! Det kan jag hålla med om, men det är en festlig grej att ha framme på påskbuffen – påskmiddagen.

Så här ser schemat ut: 1 april startar vi, 4, 6, 7, 8, 9, 10, och 12 april. 14 april lägger jag ut en bildtråd där ni sedan kan visa era alster.

 Här kommer först en liten materiallista:

·         3 st Lisa från Svarta Fåret el liknande garn så att du kan virka i dubbelt garn eller använda virknål nr 4 så arbetet blir lite styvt.
·         1 st Lisa i en avvikande färg
·         Virknål nr 4, men även (nr 2.5-3 inte båda men någon av dem)
·         Markör underlättar
·         Candy garn för dekoration
·         Lite annan dekoration som man har hemma som kan sys fast
·         En handfull med vadd, fyllning el liknande
·         2 st säkerhetsögon eller svarta pärlor att sy fast
·         3-5 knappar
·         Sax, tråd, nål, måttband och massor av glädje och humor

Lite info om förkortningar m.m

·         3 nystan Lisa av samma färg = Färg 1
·         1 nystan lisa i avvikande färg = Färg 2
·         Virknål nr 4 och även en nr 3 eller 2,5 för lite mindre virkning i slutet av mysteriet.
·         Virkas med dubbelt Lisa garn el liknande.
·         2fm i 1fm = ökning
·         2 fm tillsammans (tills) = minskning
·         Varje varv börjar med 1 lm
·          

 Nu startar vi!

Idag skall vi börja med lite montering och sedan virkning.
Lägg botten och nedre delen av kroppen kant i kant och fållen skall vara på utsidan av arbetet och nåla
Ni kan nu virka i vilken färg ni vill och med virknål nr 4.
Virka fm runt hela arbetet och genom båda lagren. Klipp av och fäst tråden
KNAPPFRAMKANT:
Vänster framkant:
  • Virka i vilken färg av Lisa ni vill och med dubbelt garn och med virknål nr 4
  • Virka upp från rätsidan 23-29 fm jämnt fördelat längs kanten med Färg 1, tills det återstår ca 10 cm från toppen. Klipp av tråden 
  • Höger framkant
  • ·      
  •  Virka öglor med början från rätsidan och längst ner så här: Hoppa över de första 6 cm.
  •    Även här skall ni virka med dubbelt Lisa garn och virknål nr 4
  • ·         Nu skall ni virka öglor på den andra sidan av arbetet. Beroende på hur många knappar        ni har så virkar ni så här:
  • ·         Mät ut på den andra kanten vart ni vill ha knapparna och gör markeringar.
  • ·         Virka nu med fm längst kanten och där ni har gjort markeringar virkar ni 2-3 lm
  • ·         (beroende på storleken på knappen) hoppa över 2 fm, 1 fm i nästa** repetera med
  • ·         Fördela öglorna jämt över hela kanten.
  • ·         Känner ni att det glipar för mycket så virka luftmaskor i långa remsor som ni knyter              eller syr fast på framsidan längs kanten och som ni sedan kan knyta ihop. Eftersom              garnet är så tjockt och håligt så kan det vara svårt att få knapparna att hålla ihop                    alltihopa så det är en bra ide och dekorativt också så klart.
  • ·         Klipp av och fäst tråden .
  • ·         Lycka till kram Camilla