måndag 10 april 2017

Det välgörande påskmysteriet Del 7 - 10 april

Det välgörande påskmysteriet – del 7 – 10 april

Välkomna till del 7 i Det välgörande påskmysteriet

Då var sista delen kommen i detta Välgörande påskmysteriet. Det är rätt mycket som skall göras men det är mest montering och det kommer ni klara galant J
Jag vill tacka er alla som har köpt garnpaket, eller gett en slant till vår insamling Min stora dag. Det känns så fint att kunna ge dessa svårt sjuka barn en liten paus från sin vardag och få göra nått extra roligt med sin familj
 TACK till Er Alla!!

Den 12 april kommer jag att lägga ut en bildtråd där ni kan visa upp era arbeten.
Kram Camilla Jirasek

Så här ser schemat ut: 1 april startar vi, 4, 6, 7, 8, 9, 10, och den 12 april lägger jag ut en bildtråd där ni sedan kan visa era alster.

 Här kommer först en liten materiallista:

·         3 st Lisa från Svarta Fåret el liknande garn så att du kan virka i dubbelt garn eller använda virknål nr 4 så arbetet blir lite styvt.
·         1 st Lisa i en avvikande färg
·         Virknål nr 4, men även (nr 2.5-3 inte båda men någon av dem)
·         Markör underlättar
·         Candy garn för dekoration
·         Lite annan dekoration som man har hemma som kan sys fast
·         En handfull med vadd, fyllning el liknande
·         2 st säkerhetsögon eller svarta pärlor att sy fast
·         3-5 knappar
·         Sax, tråd, nål, måttband och massor av glädje och humor

Lite info om förkortningar m.m

·         3 nystan Lisa av samma färg = Färg 1
·         1 nystan lisa i avvikande färg = Färg 2
·         Virknål nr 4 och även en nr 3 eller 2,5 för lite mindre virkning i slutet av mysteriet.
·         Virkas med dubbelt Lisa garn el liknande.
·         2fm i 1fm = ökning
·         2 fm tillsammans (tills) = minskning
·         Varje varv börjar med 1 lm
·          
Nu startar vi!
KAM:
a)    2 stycken
Här skall ni ha virknål nr 2,5 – 3 och virka med 1 tråd av Lisa färg 2
Gör 1 magisk ring eller virka 2 lm, gå ner i 1:a lm
Varv 1: 6 fm i ringen
Varv 2: 2 fm i varje m = 12 fm
Varv 3 - : Virka runt runt tills den mäter 2 cm.
Klipp av garnet och fäst tråden
(Virka 1 till)

b) 1 styck.
Här skall ni ha virknål nr 2,5 – 3 och virka med 1 tråd av Lisa färg 2
Gör 1 magisk ring eller virka 2 lm, gå ner i 1:a lm
Varv 1: 6 fm i ringen
Varv 2: 2 fm i varje m = 12 fm
Varv 3 - : Virka runt runt tills den mäter 3 cm.
Klipp av garnet och fäst tråden

Lägg nu upp de 3 delarna  (a, b, a) och platta till dem.
Virka nu ihop alla delarna på längden vid öppningen så det inte är öppet längre med samma virknål och garn ni virkade dom i
Klipp garn och fäst trådarna.

Som ni förstått så är detta en höna men inte vilken höna som helst utan en Vinhöna. Så nu börjar monteringen av alla delar.
MONTERING:
·     Lägg arb räta mot räta från huvudet och ned till framkanten och sy ihop. Detta är huvudet. OBS! sömmen på huvudet skall vara framåt ….
 Lägg vänster framkant över höger framkant och sy ihop mellan huvud och knappkanten fint , klipp av och fäst tråden.

·    Sy på kammen (de tre delarna ni virkade ihop på längden) mitt uppe på huvudet.
      Ta nu säkerhetsögonen och sätt fast de på var sin sida sömmen. (sätt dit dem först utan att sätta fast bakstycket på ögonen så kan du justera dem om du tycker det blir fel när du sytt fast näbben.

·     Nu skall ni sy fast näbbarna A och B. Platta till näbbarna och sy fast den längre av näbbarna överst och den kortare under mitt på ansiktet. (Sätt dom tätt ihop och när ni sytt fast dom så kan ni forma näbbarna. )

·    Nu ser ni även hur ögonen är justerade i förhållande till kammen och näbbarna och ni kan låsa dom på insidan.
Ta vadd eller annan fyllning och fyller upp huvudet ända till halsen.

Sy fast en vinge genom att lägga minskning parallellt med varven på kroppen, mått ca 12-15 cm rätt ned uppifrån av huvudet och ca 5 cm ut åt sidan (OBS! Sy endast runt toppen så att vingen hänger löst nederst). Sy fast den andra på andra sidan.

·     Ta nu dom 4 st små delarna C och sy fast dom som klor på benen. Sy fast 2 st på varje ben  ca 2 cm upp på var sin sida så det ser ut som 3 st klor när det är färdig.

·    Sy fast de 2 benen på undersidan av kanten med ca 8 cm mellan varje ben.

Sy nu även fast knapparna på framsidan av höna. Tycker ni att öppningen blir lite väl gles mellan knapparna så kan ni virka lm-band och sy på och dra åt så inte innehåller ramlar ut. 
Det är lite olika hur mycket man har i påsen och hur man sytt på knappar m.m men jag fick virka lm-band med 40 lm och m virknål nr 3 och knyta fast som rosetter mitt på så det höll åt.

FRANSAR:
1 FRANS = Klipp 2 trådar á 20 cm. Lägg dem dubbelt och drag bågen genom 

1 fm i botten och sedan trådändarna in i bågen.
Fäst 1 frans i ca var 3:e fm längs botten på vinhönan, men inte över benen.
Klipp till fransarna så att de blir ca 6 cm långa.
Här kan ni så klart göra lite som ni själv vill, jag gjorde tjockare tofsar och hängde runt om. Det e ju en smaksak J

Av Candy garnet som ni fick med och även blommor och annan dekoration så kan ni sy eller virka dekorationer på era hönor frampå magen och ryggen med vad som helst av garn som blivit över m.m så vinhönan blir riktigt snygg
Nu är eran bag in box höna/ vinhöna färdig.
Har ni inte någon bag in box så kan ni stoppa in en pet-flaska och lite vadd runt och bara ha som påskpynt!…
 Jag tackar här för mig och önskar er alla en
GLAD PÅSK

Kram Camilla Jirasek