måndag 15 maj 2017

Praktisk information till Virklusts mysterium

Varmt välkommen till Virklusts mysterium!

Här kommer lite praktisk information att läsa igenom innan du börjar.

Material
6 nystan Scheepjes Catona (eller liknande garn), ett nystan av varje färg. Numrera färgerna 1-6 efter eget val.

Virknål 3. Om du normalt virkar väldigt hårt eller väldigt löst kan du behöva gå upp eller ner en halv storlek.

Stoppnål att fästa med
Sax

Maskor och förkortningar i mönstret
  • lm                          luftmaska
  • sm                          smygmaska
  • fm                          fast maska
  • st                            stolpe
  • dst                         dubbelstolpe
  • puffm                     puffmaska
  • picot
  • relfm                      relief fastmaska
  • reldst                     reliefdubbelstolpe
  • bobble                   bobble stitch
  • lmb                        luftmaskbåge (kan bestå av 1 eller flera luftmaskor)
  • stgr                        stolpgrupp
  • st tills                     stolpar tillsammans
  • mb                         maskbåge
  • bmb                       bakre maskbågen, den som är längst bort ifrån dig
  • *                            upprepa mellan * - * varvet ut, om inget annat anges
  •  

Picot - Kan göras på olika sätt. Det enklaste (och kanske vanligaste?) sättet att göra är: Virka 3 lm, sm i första lm. Är du van att göra på annat sätt går det lika bra.

Puffmaska – Gör ett omslag, stick ner virknålen i angiven maska, hämta garn och dra upp till samma höjd som en stolpe , *omslag, stick ner virknålen i samma maska, hämta garn och dra upp till samma höjd som en stolpe*, upprepa * -* 3 ggr till, gör ett omslag och dra igenom alla öglorna på nålen. Gör 1 lm för att sluta puffmaskan.
Relief fastmaska - Stick in nålen framifrån runt maskan på föregående varv, från höger till vänster. Gör ett omslag och fortsätt som en vanlig fast maska.

Reliefdubbelstolpe - Gör 2 omslag, stick in virknålen framifrån runt angiven maska, från höger till vänster, hämta garn och dra upp en ögla, *omslag, dra igenom de första 2 öglorna på nålen*, upprepa * -* 3 ggr.

Stolpar tillsammans – Virka stolparna i den/de angivna maskorna, men vänta med sista genomdragningen av garnet tills den sista stolpen är virkad. Drag garnet genom alla öglorna på nålen.
Bobble stitch – Finns i många varianter. I detta mönster görs de så här: Virka från arbetets avigsida, 4 stolpar tillsammans (se ovan hur man gör st tills).

Är du osäker på hur några av maskorna görs, fråga! På www.jarbo.se finns en bra virkskola, med bland annat en ordlista där man kan läsa hur de vanligaste standardmaskorna görs.

 Övriga tips & tricks
  • Läs igenom mönstret innan du börjar.
  • Färgnummer anges i början av varje varv.
  • Håll räkning på maskantalet så att det stämmer. Anges inom parentes efter varje varv. Tips: Fäst en markör, trådända eller liknande efter det att du räknat ett visst antal maskor, så slipper du räkna om ända från början om du tappar bort dig.
  • Fäst trådarna efter varje del. Det blir många trådar i slutet annars.
  • Maskantalet som anges efter varje varv ger också en ledtråd till hur varvet ska se ut, så kika där om du känner dig osäker på vad du ska göra.

  Tidsplanering

15 maj
Del 1
18 maj
Del 2
21 maj
Del 3
24 maj
Del 4
27 maj
Del 5
30 maj
Del 6, sista delen
6 juni
Visar vi våra färdiga arbeten

Jag önskar dig en härlig virkstund!              
Karin