torsdag 1 juni 2017

Midsommar mysteriet Del 1

2017-06-01

Midsommar mysteriet DEL 1

Äntligen är det dax att starta Mysterievirkning Midsommar. Detta kommer att vara ett mysterium som ni får tänka till ordentligt i vissa partier och lätt i andra.

Har ni funderingar ang mönstret så skicka mig ett meddelande på mailen camilla.jirasek@telia.com eller skicka meddelande under inlägget i bloggen www.mysterievirkning.se  så hjälper jag er där. 

Inga bilder kommer att få läggas upp förrän mysteriet är slut.
Jag och Diana Ritzén har delat upp mysteriet emellan oss, och jag Camilla är först ut.

Lite förkortningar först:
Stg – Stolpgrupp
Fm – Fastmaska
Sm – smygmaska
St – stolpe
Lm – luftmaska
Lmb - luftmaskbåge

Nu startar vi:
Virka med det vita garnet och virknål nr 3, det går även bra med 2,5. 

Varv 1: 8 lm, slut till en ring med 1 sm i 1:a lm.

Varv 2: 3 lm (1:a st), 15 st i ringen, 1 sm i 1:a st på varvet = 16 st

Varv 3: 3 lm (1:a st), ytterligare 3 lm, 2 st i nästa 2 m  *3 lm, 2 st i nästa 2 m* uppr från *-* (Den sista st virkar du bredvid den 1:a på varvet så det blir likadana stgr runt varvet.) avsluta med 1 sm i 1:a st. = 16 st

Varv 4: 3 lm (1:a st),virka ytterligare 7 lm hoppa över luftmaskan från föregående varv, *2 st i nästa st, 1 st i nästa, 7 lm* uppr från *-* 
 (Den sista st virkar du bredvid den 1:a på varvet så det blir likadana stolpgrupper runt varvet.) avsluta varvet med 1 sm i 1:a st på varvet. = 24 st

Varv 5: (Virka 1 sm för att börjar i lm-bågen) . 3 lm (1:a st), ytterligare 9 st i lmb, 1 lm, *10 st i nästa lmb,1 lm* uppr från *-*. avsluta varvet med 1 sm i 1:a st på varvet. = 8 stolpgrupper.
Lägg arbetet till sidan och nästa del kommer den 3 Juni 
Ha nu en fortsatt fin dag 

Hälsningar Camilla Jirasek