måndag 5 juni 2017

Midsommar Mysteriet Del 3

Midsommar mysteriet Del 3

Då börjar vi:
Idag är det sista delen på denna utmaningen. Den kommer att innehålla sista varvet på arbetet + arbete att stärka och forma det.

Vi fortsätter med vitt garn och med arbetet ni tidigare har virkat på.
Varv 12-17: upprepa varv 10 och 11

Varv 18: 3 lm (1:a st) emellan 2 stolpar, virka ytterligare 4 st i samma lm-båge, 1 lm, hoppa över till nästa, *7 st i  lmb i stg från fg varv, 1 fm i lmb * uppr *-* varvet runt.

Nu är arbetet färdigt och fäst trådarna väl.

------------------------------------------------------------------------
Nu e det dax att forma arbetet.

Ta en rund stor skål och klä yttersidan med plastfolie och ställ det på en skärbräda med bakpapper under, för sockerlösningen ni skall ha på sedan stelnar som bara attan och då blir inga brickor och bord nedfläckade.

Koka upp 2 dl strösocker med 2 dl vatten. Koka i några minuter tills ni ser att vätskan är helt klar och inte grumlig. 
Låt sockerlösningen svalna något.

Ta nu det virkade arbetet och blöt upp det lite i vanligt vatten och krama ur så mycket det går, men vrid inte arbetet.

Lägg nu ner arbetet i sockerlösningen och låt det suga upp sig . Ta upp det och pressa ur så mycket vätska som möjligt.

Trä nu arbetet över bunken och forma och sträck tills det ser jämnt och fint ut. Vik gärna kanten längst ner så den ligger platt runt skålen så den senare blir färdig står stabilt. 

Nu skall detta torka och det tar många dagar. Vissa garn tar längre tid än andra. Skulle det efter ca 3-4 dagar vara löst trots att det torkat, så koka upp ca 1 dl vatten/1 dl socker och ta en bak pensel och pensla över arbetet lite extra. (Jag fick göra det flera gånger)

Men sedan behöver den bara att torka och när den är stel nog så ta av den och låt den torka utan bunken så det blir luft runt arbetet och torkar då ännu fortare.

Ni har nu virkat och tillverkat en kakkupa och dekorationer kommer vi att virka lite senare.

Nästa del kommer släppas den 7 Juni
kramkram Camilla