onsdag 7 juni 2017

Midsommar mysteriet Del 4

Mysteriet har gått lite fortare än det var planerat, och blir några dagar tidigare än beräknat. Det är ju rätt bra i och för sig så hinner ni slutföra alla delar så det är färdigt till Midsommar. 
Nya dagar: 9-13 juni och 15 Juni. 
----------------------------------------------------------------------
Ni skall virka med vitt garn och med virknål nr 3
OBS: Läs noga texten : och gör allt steg för steg så kommer ni snabbt in i det.

Virka 5 lm slut till en ring med 1 sm i första lm ,
Varv 1) 6 fm i ringen (försök att samla alla på en sida), 4 lm, 1 fm i ringen, vänd.
Varv 2) (6 fm, 4 lm, 1 fm) i nästa 4-lmb, vänd.
Upprepa varv 2 till du har 12 st halvmånar.
Sätt ihop den som en ring och lägg halvmånarna mot varandra så det ser fint ut och sy ihop. Virka ytterligare 3 st till. Avslut och fäst tråden. 
--------------------------------------------------------------------
Dekoration:  
Virka med det vita och gula garnet och vi skall virka med nål nr 3
Vi börjar med det gula garnet.
4 lm , slut till en ring med 1 sm.
Varv 1) Virka 8 fm i ringen, slut med 1 sm i 1:a fm. Avsluta och fäst tråden.
Byt färg till det vita garnet.
Varv 2) *4 lm, (1 dst i nästa m, 4 lm, 1 fm i samma m)* gör detta varvet runt och avsluta och fäst tråden.
Virka nu ytterligare 3 stycken till. Avsluta och fäst tråden. 

Tycker ni det är svårt så gå gärna in Här så får ni en annan beskrivning och bild :)

--------------------------------------------------------------------------------------------
Virka med det mörk gröna och ljusgröna garnet och virknål nr 3
Arbetet skall virkas på båda sidor av de 9 lm ni skall börja lägga upp.
1) 9 lm 
2) Gå ner i 3:e lm från virknålen och gör 2 st.
3) Virka sedan 2 st, 2 hst, 2 fm, 1 lm, vänd och virka på andra sidan. 
4) 2 fm, 2 hst, 2 st
5) 2 st i samma m som du gjorde de första stolparna i på arbetet. Avsluta med 1 sm i nästa st. Avsluta arbetet och fäst tråden

Virka nu ytterligare 3 stycken av det mörkgröna och 3 st av det ljusgröna. 
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Nu skall ni dekorera servettringarna:
Sy eller limma fast bladen där ni sydde ihop ringen, så syns inte skarven.
Ta ca 5 cm av spetsen som ni fick med och vik dubbelt och sy/limma fast mellan bladen.
Slutligen syr/limmar ni fast prästkragen ni har gjort uppe på.
Då var ni färdiga med denna delen och nästa kommer Diana att hålla i och startar den 9 Juni. 

Hälsningar Camilla Jirasek.