torsdag 15 juni 2017

Midsommar mysteriet - Sista delen

Hej allihopa!
Nu är det dags för den sista delen av midsommar mysteriet.

Jag har fått lite kommentarer ang att garnet inte räcker till, och då det gula och svarta. Det har blivit helt felräknat och jag ber så mycket om ursäkt för detta.

Så! Om ni har slut på det gula garnet, så jag kommer att ge andra färgförslag och det kommer bli lika fint ändå.

Ni har nu gjort en kakkåpa och idag skall vi dekorera den. MEN! Om det är så att er kupa inte är hård nog efter att torkat 1 vecka så koka upp en sockerlösning till enl tidigare beskrivning, och pensla över hela kupa ingen och låt torka. Min blev stenhård så jag hoppas ni får till det.

Det ni behöver idag är virknål nr 3, och lite av varje av alla färger ni har kvar av garnen. Ni behöver även nål och lim.

Löv

Ni skall nu virka blad i 2 olika gröna färger..

Virka  8 - 10 st av dessa (löv) eller så många ni vill.

  1. Virka 10 lm.
  2. Virka 3 st i 4.e lm från virknålen.
  3. Virka 1 st i vardera nästkommande 3 lm. 1 hst i nästa, 1 lm + 1 fm i 9:e lm.
  4. I sista virkar du 1 sm+1 lm + 1 sm. Vänd och virka tillbaks på andra sidan av lm-kedjan.
  5. Den sista lm blir således den 1:a m på andra sidan, (där du just virkade1 sm+1 lm + 1 sm) lm-kedjan.
  6. Virka 1 fm i 2:a m, 1 hst, i 3:e m, 1 st i vardera 4:e-6:e m. I 7:e m virkas 3 st. Slut med 1 sm i 3:e lm i början på varvet. Nu kommer skaftet: Virka 4 lm, 1 sm i vardera 3 lm. 1 sm i 1:a st på varvet. Klipp av och fäst garnet.

Blåklint:
Virka med det blå garnet och virknål nr 3. Virka 3-5 st eller så många ni vill ha, dom blir väldigt fina.
  1. 5lm ta ihop till ring med 1 sm
  2. 10 fm i ringen avsluta med 1sm
  3. 3lm, hoppa över 1fm, 1sm i nästa fm * 5 ggr avsluta med 1 sm
  4. 1sm i lmb,* 5lm, 1sm i andra m från nålen, 3lm, 1fm i samma lmb * 5 ggr virka lika i alla lmb, avsluta med 1 sm, klipp men spara tråd till att sy med

Rosor:
Virka med det ljusrosa och cerisa garnet och med virknål nr 3. Virka 3-5 st eller så många ni vill ha
  1. Lägg upp  33 lm med någon av de rosa färgerna. vänd.
  2. Virka i 5:e lm från nålen: 1 st + 1 lm + 1 lm. Hoppa över 1 lm, *virka 1 st +1 lm +1 st i nästa lm*. Upprepa** så hela varvet ut och avsluta med 1 st i sista m.Vänd
  3. Virka  5 st runt varje lm på föregående varv och 1 fm emellan "grupperna om 5 st".
  4. Rulla så ihop så att det blir en ros och fäst trådarna.

Prästkrage

Virka med gult och vitt garn och virknål nr 3

Ni som har slut på det gula garnet, kan virka med vilken färg ni vill varv 1-3  eller virka hela arbetet med vitt garn. Här kan ni virka 3-5 st eller så många ni vill 

Börja med gult eller valfri färg:

  1. Virka 4 lm och slut till en ring med 1 sm.
  2. Virka 8 fm runt ringen.
  3. Virka 2 fm i varje m (tot 16 fm på varvet). Slut varvet med 1 sm i 1:a m, samtidigt som du byter till vitt garn.
  4. Virka 10 lm och 1 sm i nästkommande m, * 1 sm, 10 lm, 1 sm*. Upprepa *-* ytterligare 5 ggr. 10 lm, 1 sm i 1:a lm. Klipp av och fäst alla trådarna.

Har ni egna favorit blommor så kan du så klart virka det också.

MONTERING: 

Klipp spetsbandet i ca 7-10 cm bitar

Nu skall ni dekorera kupan:

Limma fast blommor och blad på kupan som ni själv känner för och ta även spetsbandet och vik dubbelt och lägg in under blommor och blad och limma fast dom också.

Nu är kupan färdig

Vill tacka alla som varit med och härdat ut med ett ”rörigt” mysterium, men allt kan inte gå på en räls. Jag önskar alla en härlig virksommar. Själv kommer jag att jobba som vanligt men kommer ta lite semester emellan åt.

Hoppas ni hänger på Annas sergelmysterium med start den 15 Juli. 
Garnpaket till detta hittar ni i min webbshop www.camillaslivsstil.se

Hälsningar Camilla Jirasek